Zachęcamy wszystkich uczniów do zapoznania się z materiałem poniżej.
Komitet Okręgowy Olimpiady Literatury i Języka Polskiego w Rzeszowie, przy Instytucie Filologii Polskiej UR, serdecznie zaprasza do udziału w XLVII edycji Olimpiady Literatury i Języka Polskiego.
Terminarz XLVII OLiJP:
Zawody szkolne - do 19 XII 2016 r.
Zawody okręgowe:
- pisemne – 11 lutego 2017 r.
- ustne – 4 marca 2017 r.
Zawody ogólnopolskie: 5–8 kwietnia 2017 r.
Rozprawka interpretacyjna
- Przeczytaj uważnie wiersz. Zwróć uwagę na tytuł. Jest on zazwyczaj ważną wskazówką do interpretacji.
- Sformułuj problem poruszany w tekście. Pamiętaj, że interpretacja musi być zawsze wyprowadzona z tekstu. Pisanie o tym, czego nie ma w tekście lub co jest z im sprzeczne, będzie skutkować błędem interpretacyjnym lub nadinterpretacją.
- Wyszukaj i podkreśl w wierszu słowa kluczowe. Mogą one wyznaczyć kierunek interpretacji.
- Wskaż w utworze nawiązania kulturowe i literackie.
- Rozpoznaj gatunek liryczny.
Nauczyciele języka polskiego zapraszają wszystkich chętnych do wzięcia udziału w następujących konkursach:
- konkurs znajomości Pana Tadeusza A. Mickiewicza dla klas II – II półrocze roku szkolnego 2016/2017, Aneta Bojda-Wawrzonek, Elżbieta Pięta,
- konkurs znajomości „Lalki” B. Prusa – listopad 2016 r., Aneta Bojda-Wawrzonek, Elżbieta Pięta, Beata Schwarz-Rząsa,
- konkurs pięknego czytania – II półrocze roku szkolnego 2016/2017, Beata Schwarz-Rząsa, Małgorzata Tasior,
- szkolny konkurs poprawności językowej, szkolny konkurs ortograficzny (z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego – 21 lutego 2017 r.) – luty 2017 r., Aneta Bojda-Wawrzonek, Anna Sitko- Ciupak, Elżbieta Pięta,
Pani Anna Pustelniak-Kuchniak zachęca do udziału w konkursach:
- Ja w obrazie – konkurs fotograficzny- październik/listopad 2016,
- Bożonarodzeniowa kartka i ozdoba świąteczna – konkurs plastyczny, listopad/grudzień 2016 r.
Rozprawka problemowa
- Przeczytaj uważnie tekst. Zwróć uwagę na nazwisko autora, tytuł, podtytuł, śródtytuły. Nie pomijaj przypisów. Są one zazwyczaj dodatkowymi wskazówkami do interpretacji (mogą zawierać np. objaśnienia trudnych wyrazów, przybliżać kontekst historyczny).
- Określ problematykę tekstu w kontekście tematu rozprawki.
- Wskaż w utworze nawiązania kulturowe i literackie – odwołania do tradycji, związki z innymi utworami, ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora, aluzje literackie.
- Rozpoznaj gatunek literacki, określ jego odmianę gatunkową.
- Scharakteryzuj narratora (np. pierwszoosobowy, trzecioosobowy) i jego pozycję względem wydarzeń (np. obserwator, uczestnik wydarzeń).
- Przedstaw fabułę – układ zdarzeń i związki między nimi. Powiąż fakty przedstawione przez autora z problemem zawartym w temacie rozprawki.
- Określ czas i miejsce akcji. Zwróć uwagę na przestrzeń, w której są ukazane postacie literackie.
- Przeanalizuj kreacje bohaterów – kim są, jak wyglądają, co mówią, co myślą, jakich dokonują wyborów. Pamiętaj, że zachowania i postawy bohaterów mają zawsze związek z problemem wskazanym w poleceniu.
- Zwróć uwagę na sposób kreowania świata przedstawionego (np. realistyczny, fantastyczny, groteskowy).
- Określ cechy języka i stylu tekstu – zwróć uwagę na zastosowane w wypowiedzi środki stylistyczne, określ ich funkcję.
- Pamiętaj, aby analizować i interpretować tekst w takim zakresie, w jakim jest to istotne dla rozważenia problemu i uzasadnienia przyjętego stanowiska. Ważne jest, aby nie pisać o wszystkim, co się wie o danym utworze lub fragmencie, ale skupić się wyłącznie na kwestiach podanych w zadaniu.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM?
1. Przeczytaj tekst uważnie i powoli, najlepiej dwa razy.
2. Zwróć uwagę na tytuł, nie pomijaj przypisów. Zastanów się, w jaki sposób powiązane są ze sobą pierwszy i ostatni akapit.
3. Upewnij się, czy rozumiesz wszystkie słowa. Jeśli nie znasz znaczenia któregokolwiek wyrazu użytego w tekście, skorzystaj ze słownika.
4. Pamiętaj, że możesz podkreślać w tekście ważne rzeczy, rysować, pisać komentarze, robić notatki w formie krótkich haseł streszczających najważniejsze fragmenty, podkreślać kluczowe dla tekstu słowa i sformułowania.
5. Staraj się oddzielić w tekście informacje od opinii. Pozwoli Ci to odczytać intencje autora i określić wymowę tekstu.
6. Spróbuj rozpoznać, jaka funkcja dominuje w tekście – informatywna, ekspresywna, impresywna.
7. Zwróć uwagę na to, jaki gatunek reprezentuje tekst – czy jest to artykuł, felieton, recenzja, reportaż, wywiad, przemówienie itd.
8. Czytając, zwróć uwagę na charakterystyczne cechy języka i stylu, którymi posługuje się autor.
9. Jeśli otrzymasz zestaw z dwoma krótkimi tekstami, pamiętaj, aby rozpoznać zasadę ich zestawienia – poszukaj podobieństw i różnic.
10. Sięgaj ponownie do tekstu podczas czytania poleceń i udzielania odpowiedzi.
JAKIE UMIEJĘTNOŚCI SĄ POTRZEBNE DO ROZWIĄZANIA TESTU?
1. W arkuszu maturalnym znajdują się zadania sprawdzające wiedze i umiejętności opanowane nie tylko w szkole ponadgimnazjalnej, lecz także w gimnazjum i szkole podstawowej.
2. Ważnymi umiejętnościami sprawdzanymi w teście są rozumienie czytanego testu na poziomie znaczeń, struktury i komunikacji oraz analiza tekstu. Polecenia mogą się odnosić m.in. do takich zagadnień, jak:
- rozpoznawanie i odczytywanie znaczeń wyrazów, zdań, akapitów, fragmentów tekstu: wyszukiwanie i odtwarzanie informacji wyrażonych w tekście dosłownie i metaforycznie,