Głównej zawartości

Komunikat alertu

Ta strona korzysta z cookies. Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI SĄ POTRZEBNE DO ROZWIĄZANIA TESTU?

1. W arkuszu maturalnym znajdują się zadania sprawdzające wiedze i umiejętności opanowane nie tylko w szkole ponadgimnazjalnej, lecz także w gimnazjum i szkole podstawowej.

2. Ważnymi umiejętnościami sprawdzanymi w teście są rozumienie czytanego testu na poziomie znaczeń, struktury i komunikacji oraz analiza tekstu. Polecenia mogą się odnosić m.in. do takich zagadnień, jak:

- rozpoznawanie i odczytywanie znaczeń wyrazów, zdań, akapitów, fragmentów tekstu: wyszukiwanie i odtwarzanie informacji wyrażonych w tekście dosłownie i metaforycznie,

- określanie głównej myśli tekstu, nazywanie tematu tekstu,

- wskazywanie tezy i argumentów, odróżnianie argumentów od ilustrujących je przykładów,

- wyodrębnianie części składowych tekstu i dostrzeganie powiązań między nimi,

- rozpoznawanie środków językowych i określanie ich funkcji,

- rozumienie funkcjonalności innych zastosowanych w tekście zabiegów językowych (cudzysłowu, nawiasu, zdań pytających itd.),

- wskazywanie nadawcy i odbiorcy tekstu,

- dostrzeganie celu tekstu (intencji nadawcy),

- określanie sposobu oddziaływania na adresata,

- odróżnianie informacji od opinii,

-określanie opinii autora na dany temat,

- wyrażanie własnego stosunku do opinii autora (czytanie krytyczne).

3. Część zadań testowych wymaga wykonywania różnorodnych działań na tekście, takich jak:

- wyszukiwanie słów kluczowych dla tekstu,

- tworzenie planu tekstu,

- formułowanie pytań, na które odpowiadają kolejne zdania lub akapity,

- streszczanie,

- transformacja tekstu (np. zastępowanie wskazanych słów synonimami, zamiana sformułowań archaicznych na współczesne.

4. W teście znajdą się również pytania odnoszące się do języka tekstu – sprawdzające świadomość językową. Do ich rozwiązania jest potrzebna zazwyczaj wiedza z nauki o języku,

w tym z gramatyki. Zadania mogą dotyczyć:

- synonimów, antonimów, homonimów, normy językowej, błędów językowych, definiowania pojęć użytych w tekście,

- budowy słowotwórczej wyrazów,

- fleksji, czyli odmiany wyrazów,

- składni tekstu – m.in. budowy wypowiedzeń, funkcji wyrazów w zdaniu (podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, przydawki, okolicznika), związków składniowych między częściami zdania, budowy zdań złożonych, funkcji zdań składowych,

- określania funkcji tekstu – głównie informatywnej, ekspresywnej, impresywnej i poetyckiej,

-rozpoznawania cech gatunkowych tekstu – publicystycznego (w tym recenzji, felietonu, reportażu) lub politycznego (przemówienia),

- wskazywania charakterystycznych cech stylu funkcjonalnego – naukowego, popularnonaukowego, publicystycznego, potocznego, urzędowego, artystycznego),

- rozpoznawania zabiegów stylizacyjnych w tekście – archaizacji, dialektyzacji, kolokwializacji.

5. Zadania w teście mogą sprawdzać także znajomość lektur obowiązkowych, oznaczonych w podstawie programowej gwiazdką, zarówno z poziomu szkoły ponadgimnazjalnej, jak i gimnazjum.

12 września 2016 r.