Głównej zawartości

Komunikat alertu

Ta strona korzysta z cookies. Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.

Rozprawka problemowa

  1. Przeczytaj uważnie tekst. Zwróć uwagę na nazwisko autora, tytuł, podtytuł, śródtytuły. Nie pomijaj przypisów. Są one zazwyczaj dodatkowymi wskazówkami do interpretacji (mogą zawierać np. objaśnienia trudnych wyrazów, przybliżać kontekst historyczny).
  2. Określ problematykę tekstu w kontekście tematu rozprawki.
  3. Wskaż w utworze nawiązania kulturowe i literackie – odwołania do tradycji, związki z innymi utworami, ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora, aluzje literackie.
  4. Rozpoznaj gatunek literacki, określ jego odmianę gatunkową.
  5. Scharakteryzuj narratora (np. pierwszoosobowy, trzecioosobowy) i jego pozycję względem wydarzeń (np. obserwator, uczestnik wydarzeń).
  6. Przedstaw fabułę – układ zdarzeń i związki między nimi. Powiąż fakty przedstawione przez autora z problemem zawartym w temacie rozprawki.
  7. Określ czas i miejsce akcji. Zwróć uwagę na przestrzeń, w której są ukazane postacie literackie.
  8. Przeanalizuj kreacje bohaterów – kim są, jak wyglądają, co mówią, co myślą, jakich dokonują wyborów. Pamiętaj, że zachowania i postawy bohaterów mają zawsze związek z problemem wskazanym w poleceniu.
  9. Zwróć uwagę na sposób kreowania świata przedstawionego (np. realistyczny, fantastyczny, groteskowy).
  10. Określ cechy języka i stylu tekstu – zwróć uwagę na zastosowane w wypowiedzi środki stylistyczne, określ ich funkcję.
  11. Pamiętaj, aby analizować i interpretować tekst w takim zakresie, w jakim jest to istotne dla rozważenia problemu i uzasadnienia przyjętego stanowiska. Ważne jest, aby nie pisać o wszystkim, co się wie o danym utworze lub fragmencie, ale skupić się wyłącznie na kwestiach podanych w zadaniu.

Zasada konstrukcyjna rozprawki:

 Teza lub hipoteza.

  1. Argumenty.
  2. Potwierdzenie tezy, wnioski.

Kompozycja pracy:

1. Wstęp

a)      wprowadzenie do tematu,

b)      sformułowanie tezy lub hipotezy.

2. Rozwinięcie

a)      przedstawienie argumentów wynikających z analizy i interpretacji załączonego utworu i innych tekstów kultury,

b)      przywołanie przykładów.

3. Zakończenie

a)      podsumowanie – sformułowanie wniosków,

b)      potwierdzenie tezy lub weryfikacja hipotezy,

c)      wnioski.

9 września  2016 r.