Głównej zawartości

Komunikat alertu

Ta strona korzysta z cookies. Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.

JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM?

1. Przeczytaj tekst uważnie i powoli, najlepiej dwa razy.

2. Zwróć uwagę na tytuł, nie pomijaj przypisów. Zastanów się, w jaki sposób powiązane są ze sobą pierwszy i ostatni akapit.

3. Upewnij się, czy rozumiesz wszystkie słowa. Jeśli nie znasz znaczenia któregokolwiek wyrazu użytego w tekście, skorzystaj ze słownika.

4. Pamiętaj, że możesz podkreślać w tekście ważne rzeczy, rysować, pisać komentarze, robić notatki w formie krótkich haseł streszczających najważniejsze fragmenty, podkreślać kluczowe dla tekstu słowa i sformułowania.

5. Staraj się oddzielić w tekście informacje od opinii. Pozwoli Ci to odczytać intencje autora i określić wymowę tekstu.

6. Spróbuj rozpoznać, jaka funkcja dominuje w tekście – informatywna, ekspresywna, impresywna.

7. Zwróć uwagę na to, jaki gatunek reprezentuje tekst – czy jest to artykuł, felieton, recenzja, reportaż, wywiad, przemówienie itd.

8. Czytając, zwróć uwagę na charakterystyczne cechy języka i stylu, którymi posługuje się autor.

9. Jeśli otrzymasz zestaw z dwoma krótkimi tekstami, pamiętaj, aby rozpoznać zasadę ich zestawienia – poszukaj podobieństw i różnic.

10. Sięgaj ponownie do tekstu podczas czytania poleceń i udzielania odpowiedzi.

TYPY ZADAŃ TESTOWYCH

 Po uważnym zapoznaniu się z tekstem możesz przystąpić do rozwiązywania testu. Część testowa zawiera łącznie od 10 do 13 zadań zróżnicowanych pod względem stopnia trudności i sposobu udzielania odpowiedzi (w każdym zestawie pod tekstem znajduje się od 5 do 7 zadań). Wśród nich są zadania:

- zamknięte, do których dołączono propozycje odpowiedzi – wystarczy wskazać poprawne,

- otwarte, które wymagają sformułowania samodzielnej odpowiedzi.

Zadania zamknięte to:

- zadania wyboru wielokrotnego – zaznaczasz tylko jedną spośród czterech zaproponowanych odpowiedzi,

- zadania na dobieranie – łączysz ze sobą wskazane elementy (np. pojęcia z ich definicjami),

- zadania typu prawda-fałsz – oceniasz prawdziwość podanych stwierdzeń,

- zadania z luką – uzupełniasz zdanie odpowiednim słowem lub wyrażeniem wybranym spośród kilku propozycji.

Wśród zadań otwartych znajdują się:

- zadania krótkiej odpowiedzi – podajesz rozwiązanie w formie kilku słów bądź jednego zdania (np. wyliczasz przykłady, wymieniasz cechy, formułujesz tezę, krótko uzasadniasz) lub konstruujesz dłuższą wypowiedź (np. piszesz streszczenie),

- zadania z luką – samodzielnie uzupełniasz zdanie odpowiednim słowem lub wyrażeniem.

 9 września 2016 r.