Drodzy Rodzice, zachęcamy Was gorąco, abyście rozwijali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze Waszych dzieci. W doborze odpowiedniej książki zawsze dopomogą im nauczyciele bibliotekarze.
Komputer, DVD, tablet czy nawet telefon coraz częściej wygrywają dziś ze słowem drukowanym. Jednak żadne z tych technicznych dobrodziejstw nie zastąpi słowa pisanego, co udowodnili psycholodzy i lekarze.
Czytanie jest jak witamina i szczepionka.
Neurobiolodzy dowodzą, że czytanie:
- stymuluje umysł,
- rozwija wyobraźnię,
- wspomaga koncentrację,
- uspokaja,
- zmienia napięcie mięśniowe,
- reguluje pracę serca,
- obniża stres,
- pogłębia wiedzę,
- wzbogaca słownictwo,
- poprawia pamięć,
- ćwiczy myślenie analityczne,
- opóźnia chorobę Alzheimera,
- dodaje seksapilu – mężczyzna z książką w ręku oceniany jest przez kobiety jako bardziej atrakcyjny!
Kto czyta, ten:
- ma mniejsze problemy ze skupieniem uwagi,
- szybciej zapamiętuje nowe informacje,
- osiąga lepsze wyniki w nauce,
- ma mniej trudności z pisaniem prac na podany temat,
- powiększa swój zasób słownictwa,
- łatwiej kojarzy fakty,
- robi mniej błędów ortograficznych,
- ma mnóstwo tematów do rozmów,
- więcej wie.
Badania naukowe wskazują, że czytając ćwiczymy nasz mózg tak jak mięśnie na siłowni. Dla mózgu czytanie jest prawdziwym wyzwaniem, bo nie mamy w nim żadnego ośrodka odpowiedzialnego za czytanie. Dlatego czynność ta wiąże się z wytężoną pracą mózgu, który ćwiczy swoje struktury tak, jak ćwiczymy, wzmacniamy i rozwijamy mięśnie. Ponieważ czytanie wymaga od nas dużego zaangażowania, w tym fizycznego (w związku z koniecznością trzymania książki i śledzenia wzrokiem tekstu), zwiększa ono naszą zdolność do skupienia uwagi i to nie tylko podczas czytania, ale też podczas wykonywania wszelkich innych czynności.
Wykazano, że czytanie, jako czynność w wysokim stopniu aktywizująca pracę naszego mózgu, może w znacznym stopniu chronić nas przez zapadaniem na chorobę Alzheimera. Udowodniono, że czytanie, zwłaszcza beletrystyki (fikcji), w dużym stopniu pomaga nam radzić sobie ze stresem. Gdy po stresującym dniu przenosimy się do fikcyjnych światów choćby tylko na 6 minut, poziom stresu może się nam zmniejszyć nawet o 68%. To bardzo ważne, bo skuteczne przeciwdziałanie stresowi jest niezwykle korzystne nie tylko dla naszego samopoczucia, ale również dla zdrowia.
Bez atrakcyjnego księgozbioru na półkach domowych i bibliotecznych trudno jest przekonać młodzież do czytania. Dlatego w naszej szkole wdrażany jest ministerialny Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 15 000 zł, za które zostały zakupione atrakcyjne dla młodzieży książki. Uczniowie sami wskazali tytuły, które chcieliby móc wypożyczać w szkolnej bibliotece.
Nauczyciele bibliotekarze i nauczyciele poloniści naszej szkoły realizują projekty edukacyjne, gazetki, wystawy, konkursy, dyskusje, akcje i kampanie czytelnicze (np. „Noc w Bibliotece”, „Narodowe Czytanie”, „Jak nie czytam, jak czytam?”, „Upoluj swoją książkę”, obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Tygodnia Bibliotek, Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich).
Nie do przecenienia jest jednak rola domu rodzinnego ucznia. Środowisko, w którym żyje, wywiera na niego bardzo istotny wpływ. Dobrze jest, gdy w domu są książki i gdy dziecko widzi, że rodzice czytają. Obecność czytających domowników, książek, prasy odgrywa bardzo ważną rolę.