Głównej zawartości

Komunikat alertu

Ta strona korzysta z cookies. Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.

Drodzy Rodzice, zachęcamy Was gorąco, abyście rozwijali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze Waszych dzieci. W doborze odpowiedniej książki zawsze dopomogą im nauczyciele bibliotekarze.

Komputer, DVD, tablet czy nawet telefon coraz częściej wygrywają dziś ze słowem drukowanym. Jednak żadne z tych technicznych dobrodziejstw nie zastąpi słowa pisanego, co udowodnili psycholodzy i lekarze.

Czytanie jest jak witamina i szczepionka.

Neurobiolodzy dowodzą, że czytanie:

- stymuluje umysł,

- rozwija wyobraźnię,

- wspomaga koncentrację,

- uspokaja,

- zmienia napięcie mięśniowe,

- reguluje pracę serca,

- obniża stres,

- pogłębia wiedzę,

- wzbogaca słownictwo,

- poprawia pamięć,

- ćwiczy myślenie analityczne,

- opóźnia chorobę Alzheimera,

- dodaje seksapilu – mężczyzna z książką w ręku oceniany jest przez kobiety jako bardziej atrakcyjny!

Kto czyta, ten:

- ma mniejsze problemy ze skupieniem uwagi,

- szybciej zapamiętuje nowe informacje,

- osiąga lepsze wyniki w nauce,

- ma mniej trudności z pisaniem prac na podany temat,

- powiększa swój zasób słownictwa,

- łatwiej kojarzy fakty,

- robi mniej błędów ortograficznych,

- ma mnóstwo tematów do rozmów,

- więcej wie.

Badania naukowe wskazują, że czytając ćwiczymy nasz mózg tak jak mięśnie na siłowni. Dla mózgu czytanie jest prawdziwym wyzwaniem, bo nie mamy w nim żadnego ośrodka odpowiedzialnego za czytanie. Dlatego czynność ta wiąże się z wytężoną pracą mózgu, który ćwiczy swoje struktury tak, jak ćwiczymy, wzmacniamy i rozwijamy mięśnie. Ponieważ czytanie wymaga od nas dużego zaangażowania, w tym fizycznego (w związku z koniecznością trzymania książki i śledzenia wzrokiem tekstu), zwiększa ono naszą zdolność do skupienia uwagi i to nie tylko podczas czytania, ale też podczas wykonywania wszelkich innych czynności.

Wykazano, że czytanie, jako czynność w wysokim stopniu aktywizująca pracę naszego mózgu, może w znacznym stopniu chronić nas przez zapadaniem na chorobę Alzheimera. Udowodniono, że czytanie, zwłaszcza beletrystyki (fikcji), w dużym stopniu pomaga nam radzić sobie ze stresem. Gdy po stresującym dniu przenosimy się do fikcyjnych światów choćby tylko na 6 minut, poziom stresu może się nam zmniejszyć nawet o 68%. To bardzo ważne, bo skuteczne przeciwdziałanie stresowi jest niezwykle korzystne nie tylko dla naszego samopoczucia, ale również dla zdrowia.

Bez atrakcyjnego księgozbioru na półkach domowych i bibliotecznych trudno jest przekonać młodzież do czytania. Dlatego w naszej szkole wdrażany jest ministerialny Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 15 000 zł, za które zostały zakupione atrakcyjne dla młodzieży książki. Uczniowie sami wskazali tytuły, które chcieliby móc wypożyczać w szkolnej bibliotece.

Nauczyciele bibliotekarze i nauczyciele poloniści naszej szkoły realizują projekty edukacyjne, gazetki, wystawy, konkursy, dyskusje, akcje i kampanie czytelnicze (np. „Noc w Bibliotece”, „Narodowe Czytanie”, „Jak nie czytam, jak czytam?”, „Upoluj swoją książkę”, obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Tygodnia Bibliotek, Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich).

Nie do przecenienia jest jednak rola domu rodzinnego ucznia. Środowisko, w którym żyje, wywiera na niego bardzo istotny wpływ. Dobrze jest, gdy w domu są książki i gdy dziecko widzi, że rodzice czytają. Obecność czytających domowników, książek, prasy odgrywa bardzo ważną rolę.