Głównej zawartości

Komunikat alertu

Ta strona korzysta z cookies. Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.

Kreatywność, zaangażowanie, inteligencja, pomysłowość, wytrwałość, odwaga oraz determinacja kobiet i dziewcząt przekładają się na niezwykłe i przełomowe osiągnięcia w nauce. 11 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce (ang. International Day of Women and Girls in Science) – święto ustanowione przez ONZ w 2015 na wniosek UNESCO, UN Women, ITU i innych organizacji, które wspierają i doceniają dostęp kobiet i dziewcząt do nauki, technologii, inżynierii, matematyki, ich kształcenia i badań naukowych na wszystkich szczeblach edukacji.

Obchody mają na celu uznanie kluczowej roli, jaką odgrywają kobiety i dziewczęta w środowiskach naukowych i technologicznych. Niestety kobiety i dziewczęta na całym świecie wciąż zmagają się ze stereotypami i ograniczeniami społecznymi i kulturowymi, utrudniającymi im dostęp do edukacji i finansowania badań, co z kolei uniemożliwia im karierę naukową i wykorzystanie ich pełnego potencjału.

Choć dziś na świecie dostęp do edukacji jest dla dziewcząt wyższy niż kiedykolwiek wcześniej, to dziewczęta wciąż znacznie częściej niż chłopcy przerywają naukę i mają mniejsze możliwości wyboru ścieżki edukacji niż chłopcy. Dodatkowo normy społeczne i stereotypy wpływają na różny sposób uczenia przedmiotów ścisłych chłopców i dziewcząt. Już od urodzenia chłopcy za pomocą zabawek zachęcani są do konstruowania, zaś dziewczynki do opiekowania się lalkami. Tak zwane „zabawki dla dziewczynek” nie przygotowują ich do rozwoju w dziedzinach ścisłych. Choć w wieku 11-12 lat dziewczynki wykazują duże zainteresowanie przedmiotami ścisłymi, a informatyka jest jednym z najbardziej ulubionych przedmiotów szkolnych, to po kilku latach, kiedy planują swoją przyszłość wybierając kierunek studiów, zainteresowanie kierunkami technicznymi, matematyką czy informatyką gwałtownie spada. Badania wskazują, że tylko 20 proc. młodych Polek wierzy, że jest w stanie dorównać w przedmiotach ścisłych swoim kolegom. To przekłada się na stosunkowo niewielkie zainteresowanie dziewcząt kierunkami studiów z zakresu STEM (ang. science, technology, engineering and mathematics czyli nauka, technika, inżynieria i matematyka) a w konsekwencji na pracę w zawodach STEM. Według raportu UNESCO z 2017 roku, tylko 35% studentów STEM na całym świecie to kobiety. Jeśli przyjrzymy się poszczególnym dziedzinom STEM, widać jeszcze bardziej drastyczne różnice, np. wśród studentów studiów nad technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi (ICT) jest tylko 3% dziewcząt.

Konieczne jest wzmocnienie pozycji dziewcząt i kobiet, zachęcanie ich i wsparcie w rozwoju naukowym w obszarze STEM. Obchody święta zachęcają do konkretnych działań i głośnego mówienia o sytuacji kobiet dziewcząt w nauce.

https://www.ekokalendarz.pl/